AKTUALITY

16.3.2021 POSLANEC SADOVSKÝ A RATIBORSKÝ SE SNAŽÍ NADÁLE

Důvody pro zachování současného systému testování historických vozidel:

1. 20 let funkční systém - současný systém byl vytvářen během posledních téměř 20 let, je plně funkční a řídí se mezinárodními pravidly FIVA a jejím technickým kodexem, platným na celém světě. Pozměňovací návrh poslance Sadovského toto ruší, opět staví Českou republiku mimo vyspělé země a řadí ji mezi zaostalé země bez mezinárodního významu a účasti. Proti změně stavu v ČR vystupuje i zmiňovaná organizace FIVA. Toto vyjádření FIVA je v příloze č. 1.

2. Digitalizace - současný garant systému organizace FKHV vytvořila na vlastní náklady Informační systém, ve kterém probíhá kompletní proces testování historického vozidla. Vede evidenci všech otestovaných vozidel, včetně jejich fotodokumentace. Každý majitel historického vozidla má tak možnost vyplnit žádost o testování elektronicky. Tento systém je kdykoli k dispozici státní správě a stejně tak i Ministerstvu dopravy, jak bylo deklarováno při proběhlých jednáních. V případě schválení pozměňovacího návrhu poslance Sadovského by se celá agenda testování vrátila zpět o 30 let a veškerá dokumentace by se zase psala a vyplňovala ručně. Musel by se tedy nejspíš vytvořit nový systém státní správou, avšak otázkou je, jak dlouho by to trvalo, kdo by tyto náklady v dnešní době nesl a odkud by se na to získaly prostředky.

3. Ekonomická stránka - celý systém testování historických vozidel je v současné době "samofinancovatelný". FKHV spravuje celou agendu samostatně z vlastních prostředků bez jakékoli finanční účasti státu. V praxi je to tedy tak, že si majitelé veteránů zaplatí vše sami, nepodílí se na tom žádný občan státu, kterého historické vozy nezajímají. FKHV zároveň pravidelně odvádí DPH a každý rok daň z příjmu a s žádnými odvody není nikdy v prodlení. V případě schválení návrhu poslance Sadovského tedy stát přijde nejen o pravidelné příjmy, ale naopak bude muset vynaložit nemalé prostředky na zajištění pokračování provozu celého systému.

4. Nehodovost - historické vozy mají prakticky nulovou nehodovost. Toto dokládá vyjádření Policie ČR v příloze č. 2. Za celou dobu fungování současného systému nedošlo k žádné známé nehodě z důvodu technické závady historického vozidla.

5. Ochrana zdraví - FKHV zajistila a sama ze svých zdrojů zakoupila ochranu v podobě roušek a respirátorů a bezplatně je rozdávala a stále rozdává testovacím komisařům, a i majitelé historických vozidel si mohli tyto prostředky zdarma vyzvednout u svého testovacího komisaře. To vše již v březnu 2020 v době akutního nedostatku těchto ochranných prostředků.

6. Názor veřejnosti - většina majitelů historických vozidel nesouhlasí se zrušením současného systému testování, což dokládá i petice, která vznikla na jeho podporu. Do současné doby ji podepsalo více než 6500 lidí. Odkaz na petici: https://peticezaveterany.cz/.

7. Podpora Ministerstva dopravy - současný systém podporuje i Ministerstvo dopravy, se kterým FKHV úzce spolupracuje a s nímž byly dohodnuty i některé změny, které jsou opravdovým přínosem pro majitele historických vozidel. Toto dokládá vyjádření MD v příloze č. 3.

8. Podpora Hospodářské komory - proti změně systému vystupuje i Hospodářská komora ČR, která si je vědoma negativních důsledků a finančních nákladů pro stát v případě navrhované změny

9.3.2020

boj poslance Paříka o zrušení stávajícího způsobu testování a převzetí agendy FKHV státem - včetně kontroly našich vozů STK - dopis předsedy FKHV

Vážení, předem se omlouvám za spam, ale jsou bohužel okamžiky, kdy je třeba se ozvat. Možná jste o tom slyšeli, možná ne, ale pan Aleš Pařík připravuje ve spolupráci se dvěma poslanci za ANO konec stávajícího systému testování historických vozidel. Pokud by návrh prošel, budou všechna historická vozidla muset na STK a systém testování budou mít pod palcem ne veteránisté sami, jak tomu bylo doposud, ale stát. Důvodem má být skutečnost, že stávající systém testování je údajně nefunkční, a zejména Směrnice evropského parlamentu a rady 2014/45/EU, dle které (v interpretaci pana Aleše Paříka) musí historická vozidla na STK.

Jestli stávající systém testování funguje či ne ponechám na zvážení každého z vás, za mě ano, nemám jakýkoliv důvod si stěžovat. Pokud budu muset s 16 historickými vozidly pravidelně na STK, opravdu netuším, jak to budu dělat. Nicméně výše uvedená směrnice žádnou povinnost STK pro historická vozidla nestanoví, naopak, směrnice umožňuje členské státy historická vozidla z povinnosti STK vyjmout (tak jak to učinila Česká republika). Na základě mylného výkladu právního předpisu ze strany jednoho člověka se chystá něco, co zásadně ovlivní život každého z nás.

Vše se odehrává mimo stávající organizační strukturu veteránistů (FKHV, AVCC, AKHV). Proběhly sice dvě schůzky, na které byli zástupci těchto subjektů pozváni a mohli se na nich vyjádřit, ale jen pro forma, protože o tom, jak bude novela vypadat, je rozhodnuto.

Myslím si, že páni poslanci, kteří novelu zaštiťují, jednají s dobrými úmysly pomoci, bohužel ale mají okolo sebe skupinu veteránistů-extremistů, jejichž názory přejímají. Konec konců o tom svědčí i složení výše zmíněných dvou schůzek, na které byli pozváni v zásadě jen vytrvalí kritici stávajícího systému v čele s panem Alešem Paříkem, kterému byla před rokem zrušena funkce testačního komisaře, protože jeho aktivity už přesáhly míru, kterou lze ve slušné společnosti tolerovat.

Jakkoliv je to celém absurdní a nikdy bych si nedokázal představit, že takhle v České republice může probíhat legislativní proces, musíme se s tím vypořádat. FKHV zatím trpělivě vyčkávala s tím, že je to celé nějaký nepovedený vtip a po počátečním humbuku se nic dál dít nebude.

Opak je pravdou, po druhé schůzce, která proběhla ve čtvrtek 5.3.2020, je jasné, že to vtip není. Novela má jít co nejdříve do paragrafového znění a do schvalovacího procesu (každopádně v tomto volebním období). Současně účastníci schůzek vystupňovali kampaň proti FKHV a stávajícímu systému- jen já osobně vím za tento týden o dvou absurdních stížnostech na Ministerstvo dopravy, na policii leží další trestní oznámení na FKHV či její orgány (zatím nevíme, od kterého kamaráda pochází, tím posledním nás odměnil sám tvůrce novely, pan Aleš Pařík).

Pokud jste dočetli až sem, mám velkou radost a určitě budete chtít číst dál- zde odkaz na vyjádření, které FKHV v reakci na návrh novely připravila:

https://www.fkhv.cz/news/popis-stavajiciho-systemu-testovani-historickych-vozidel-a-vydavani-registracnich-znacek-historickeho-vozidla/

Situace není o technických detailech, o tom, jak novela bude či nebude vypadat. Pánové mají jasno a diskuse se v zásadě nepřipouští. Naštěstí ale žijeme v demokracii, takže pokud pan Aleš Pařík a jeho parta nenajdou dostatečnou politickou podporu, nezbude jim nic jiného, než nadále sepisovat po večerech stížnosti a trestní oznámení.

Pokud byste dokázali pomoci, prosím dejte mi vědět.

Děkuji a přeji klidný víkend bez spamů

Jan Taubel


TOK FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ FKHV

 

PROBLEMATIKA NÍZKOEMISNÍCH ZON

https://www.fkhv.cz/news/nizkoemisni-zony

MĚŘENÍ EMISÍ U HISTORICKÝCH VOZIDEL

https://www.fkhv.cz/news/zmena-postupu-mereni-emisi-pro-historicka-vozidla/

STANOVISKO K PARLAMENTNÍMU NÁVRHU NA ZMĚNY V LEGISLATIVĚ HIST. VOZ.

https://www.fkhv.cz/news/vyjadreni-predstavitelu-fkhv-cr-avcc-acr-a-akhv/



Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky